Menu
EUR

Hoe vervang ik een accu?


ACCU DEMONTEREN EN MONTEREN:

Voor het vervangen van een accu is niet veel gereedschap nodig. Begin altijd met het losmaken van de min- klem en dan pas de plus+ klem, als u weer monteert doet u precies het tegenovergestelde, eerst de plus-klem en dan pas de min-klem vast. Als je zou beginnen met de plus tijdens het demonteren en je gereedschap komt in aanraking met de carrosserie maak je kortsluiting met de eventuele gevolgen. De twee meest gebruikte bevestigingen zijn met een beugel over de accu of met een bevestigingsplaatje tegen de voet van de accu.

Accu voorbeeld
 
 
          ROOD = + (positief / spanning / stroom)
          ZWART = - (negatief / massa / aarde)
          Let op dat u er voor zorgt dat de rode kabel/accuklem nergens
          tegen aan komt, want dan ontstaat er kortsluiting en dat kan
          leiden tot schade aan accu of aan apparatuur.

 
Let op! Wanneer de spanning wordt onderbroken kunnen elektrische componenten als radio, auto geheugen etc. uitvallen. Voor de nieuwe modellen auto’s dient u het circuit op spanning te houden, zo voorkomt u storingen in het systeem van de auto. Hiervoor zijn speciale memory savers voor en sinds kort acculaders met een OBD stekker die ervoor zorgen dat er stroom op het circuit blijft tijdens het wisselen van de accu. Hiermee blijft het geheugen intact, onderaan deze pagina meer hierover.



ACCU VERVANGEN:

  • Zorg ervoor dat de auto uitstaat en uw sleutel uit het contact is.
  • Verwijder eerst de accuklem van de – pool (meestal een zwarte kabel).
  • Verwijder daarna de accuklem van de + pool (meestal een rode kabel).
  • Verwijder de accu, vaak zit de accu vast met klem of beugel.
  • Plaats de nieuwe accu en monteer de klem of beugel.
  • Maak eerst de (rode) accuklem vast op de + pool.
  • Maak daarna de (zwarte) accuklem vast op de – pool.
  • Start de auto.

Uitleg + pool en - pool               Accubeugel
                    Let goed op welke klem je eerst los maakt.                                                 Zo ziet een accubeugel er bijvoorbeeld uit.


LAADSTROOM VAN DYNAMO METEN:

U meet de dynamo na het plaatsen van de nieuwe accu om te kijken of hij de accu goed oplaad. Dat kan natuurlijk alleen als u in bezit bent van een multimeter of voltmeter. De laadspanning ligt goed tussen de 14,2 volt en de 14,8 volt.
Accu en dynamo meten;

  • Zorg ervoor dat u een multimeter of een voltmeter heeft.
  • Zet de multimeter aan.
  • Draai de schakelaar van de meter op stand V met het getal 20.
  • Meet met de pennen van de meter op de accupolen van de accu.
  • Als de meter meer dan 12,5 volt aangeeft is de accu goed
  • Start vervolgens de auto en wacht enkele minuten.
  • Meet weer opnieuw met de pennen.
  • Als het goed is zal de laadspanning tussen de 14,2 en 14,8 volt liggen.

Het meten van de laadspanning (bij een startaccu) is zeer belangrijk omdat het mede de levensduur van je nieuwe accu bepaald, plaatst u een nieuwe accu en de laadspanning is te laag of veel te hoog dan zal de accu naar verloop van tijd (dit kan wel een half jaar tot een jaar duren voordat hij uitvalt) weer kapot gaan. Bij een te lage spanning wordt de accu van binnen aangetast (sulfatering) en zal de accu kapot gaan naar verloop van tijd, dus gaat de accu kapot door door een defecte dynamo dan valt dat niet onder de garantie.

voltmeter op 20 volt voltmeter wanneer de motor uit staat voltmeter draaiende motor
         Zet de voltmeter op 20 V                            Wanneer de motor uitstaat                                Gemeten met draaiende motor      

Let op! Accuzuur is een bijtende stof, voorkom aanraking met huid, ogen en kleding.
Wij zijn niet aansprakelijk voor gebruikersfouten of (in)directe vervolgschade van de klant of derde en schade door accuzuur

BELANGRIJK EN VEILIGHEID:
Zorg ervoor dat u goed op de hoogte bent hoe u met het product moet omgaan. Loodaccu’s bevatten accuzuur (elektrolyt), accuzuur is een corrosief product. Dit is een gevaarlijke stof en kan bij huidcontact of inslikken brandwonden veroorzaken en als het op u kleren komt brand het er doorheen. Tijdens het laden van een accu kunnen gassen ontstaan, zorg er daarom voor dat dit in een goed geventileerde omgeving gebeurt en weg van roken en vuur.
Wanneer u in contact komt met het accuzuur dient u met het volgende rekening te houden;

  • Inhaleren accuzuur dampen: Adem kalm frisse zuurstof in. Wanneer irritatie aan de lucht wegen aan blijft houden neem dan contact op met uw arts.
  • Contact met huid: Goed spoelen met water.
  • Contact met ogen: Grondig met water spoelen voor ten minste 15 minuten. Indien nodig verwijder contact lens en nogmaals goed spoelen. Bij blijvende irritatie contact opnemen met (oog)arts.
  • Inname (grote hoeveelheid) accuzuur: Vermijd braken. Drink veel water en gebruik daarnaast een geringe dosis norit. Neem contact op met de arts indien inwendige irritatie blijven aanhouden.

Wanneer het accu zuur contact maakt met producten (zoals metalen, stoffen) spoel dit met grote hoeveelheden water om (verdere) schade te voorkomen.

accu vervangen

Let op! Wanneer de spanning wordt onderbroken kunnen elektrische componenten als radio, auto geheugen etc. uitvallen. Voor de nieuwe modellen auto’s dient u het circuit op spanning te houden, zo voorkomt u storingen in het systeem van de auto. Bij sommige voertuigen moet men opnieuw een code invoeren / in leren (sommige types van BMW, VW en Audi) daar kunt u de oude code voor gebruiken, soms wordt deze ook op "0" gezet en de rest gaat dan vanzelf.

Onze acculader SC 70 heeft als extra een OBD stekker en daarmee kunt u stroom op het circuit zetten tijdens het vervangen van de accu. Klik HIER om deze lader te zien en voor de memory saver klikt u "HIER"
                  acculader                              memory saver

 

Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

0
Vergelijk
Start vergelijking

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
← Keer terug naar de backoffice    Deze winkel is in aanbouw. Eventueel geplaatste orders zullen niet worden gehonoreerd of verwerkt. Verbergen