Over Wartburg 353
De Wartburg 353 was een populaire auto geproduceerd door de VEB Automobilwerk Eisenach in de DDR (Duitse Democratische Republiek) van 1966 tot 1988. Dit voertuig was een toonbeeld van de socialistische autoproductie en staat bekend om zijn robuustheid en eenvoudige techniek.
De Wartburg 353 had een karakteristiek ontwerp met scherpe lijnen en een functionele uitstraling. Het voertuig werd aangedreven door een 993 cc tweeslagmotor met drie cilinders, die 50 pk produceerde. Hoewel deze motor relatief klein was, bood hij een redelijke acceleratie dankzij het lage gewicht van de auto (ongeveer 900 kg). Een bijzonder kenmerk was het gebruik van mengsmering: de brandstof werd gemengd met olie, wat typerend was voor tweeslagmotoren en zorgde voor een herkenbare blauwe rook uit de uitlaat.
Het chassis van de 353 was gebaseerd op een starre as met bladveren achter en onafhankelijke ophanging voor, wat zorgde voor een degelijke wegligging op de destijds veelal slechte wegen van de DDR. De eenvoudige, maar robuuste constructie maakte de Wartburg 353 gemakkelijk te repareren, wat het een geliefd voertuig maakte onder de Oost-Duitse bevolking.
Hoewel de techniek verouderd was tegen het einde van de productie in 1988, blijft de Wartburg 353 een icoon van de Oost-Duitse auto-industrie.
Advies
Helaas komt het nog vaak voor dat mensen de verkeerde accu kiezen, waardoor we altijd adviseren een expert er naar te laten kijken. Op die manier kunt u beschadiging van uw Wartburg voorkomen. Bij twijfel vragen we u ons de volgende informatie op te sturen:
- Een foto van de bovenkant met de zichtbare + en -
- Eventuele nummers op de accu
- De afmeting van uw accu (lxbxh)
- Uw kenteken.
Op die manier kunnen wij u geheel gratis een advies geven over uw Wartburg accu. De informatie kunt u eenvoudig versturen via WhatsApp (073-6445734) of via de mail ([email protected]). Ook is het mogelijk om met uw accu langs te komen in onze winkel.
Belangrijk!
Zorg ervoor dat dezelfde technologie wordt gebruikt wanneer je de accu vervangt, dus AGM moet worden vervangen door AGM en EFB door EFB. Het niet naleven van deze richtlijnen kan resulteren in schade aan de accu en aan het voertuig zelf.
Waarschuwing: De onderstaande gegevens kunnen afwijken. Voor het juiste resultaat is het belangrijk om ook het model en het bouwjaar van uw voertuig te controleren.
Merk | Model | Motor | Type | Bouwjaar vanaf | Bouwjaar tot | Brandstof | PK | PREMIUM |
Wartburg | 353 | 1.0 | Saloon | 1966 | 1969 | Benzine (Oct.95) | 54459L | |
Wartburg | 353 | 1.0 W | Saloon | 1969 | 1975 | Benzine (Oct.95) | 54459L | |
Wartburg | 353 | 1.0 W | Saloon | 1975 | 1991 | Benzine (Oct.95) | 54459L | |
Wartburg | 353 | 1.3 W | Saloon | 1988 | 1991 | Loodvrij (Oct.95/98) | 54459L | |
Wartburg | 353 Tourist | 1.0 | Estate | 1967 | 1969 | Benzine (Oct.95) | 54459L | |
Wartburg | 353 Tourist | 1.0 W | Estate | 1969 | 1975 | Benzine (Oct.95) | 54459L | |
Wartburg | 353 Tourist | 1.0 W | Estate | 1975 | 1989 | Benzine (Oct.95) | 54459L |