Over Triumph Dolomite
De Triumph Dolomite, geproduceerd van 1972 tot 1980, was een populaire compacte auto van Triumph Motor Company. Dit model markeerde een significante stap in de ontwikkeling van de Britse auto-industrie door zijn innovatieve ontwerp en technische specificaties.
De Dolomite was uitgerust met een viercilinder motor, variërend van 1,3 liter in de basisversies tot 1,8 liter in de topmodellen zoals de Dolomite Sprint. De Sprint-versie was bijzonder opmerkelijk vanwege zijn 2-liter zescilinder motor met dubbele overhead camshafts (DOHC), die ongeveer 130 pk leverde, wat uitzonderlijke prestaties bood voor zijn tijd. De motor was gekoppeld aan een handgeschakelde vierversnellingsbak, en de Dolomite beschikte over een onafhankelijke achterwielophangingssysteem dat bijdroeg aan het rijcomfort en de handling.
De auto had een strak en functioneel ontwerp, met een robuuste carrosserie en een goed uitgerust interieur. Het model stond bekend om zijn goede rijgedrag en betrouwbaarheid, wat bijdroeg aan zijn populariteit in het Verenigd Koninkrijk. De Dolomite bood ook praktische voordelen zoals een relatief ruime cabine en een degelijke bagageruimte.
Ondanks de afschaffing in 1980, blijft de Dolomite een gewaardeerd model onder autoverzamelaars vanwege zijn technische innovaties en bijdrage aan de Britse autogeschiedenis.
Advies
Helaas komt het nog vaak voor dat mensen de verkeerde accu kiezen, waardoor we altijd adviseren een expert er naar te laten kijken. Op die manier kunt u beschadiging van uw Triumph voorkomen. Bij twijfel vragen we u ons de volgende informatie op te sturen:
- Een foto van de bovenkant met de zichtbare + en -
- Eventuele nummers op de accu
- De afmeting van uw accu (lxbxh)
- Uw kenteken.
Op die manier kunnen wij u geheel gratis een advies geven over uw Triumph accu. De informatie kunt u eenvoudig versturen via WhatsApp (073-6445734) of via de mail ([email protected]). Ook is het mogelijk om met uw accu langs te komen in onze winkel.
Belangrijk!
Zorg ervoor dat dezelfde technologie wordt gebruikt wanneer je de accu vervangt, dus AGM moet worden vervangen door AGM en EFB door EFB. Het niet naleven van deze richtlijnen kan resulteren in schade aan de accu en aan het voertuig zelf.
Waarschuwing: De onderstaande gegevens kunnen afwijken. Voor het juiste resultaat is het belangrijk om ook het model en het bouwjaar van uw voertuig te controleren.
Merk | Model | Motor | Type | Bouwjaar vanaf | Bouwjaar tot | Brandstof | PK | PREMIUM |
Triumph | Dolomite | 1300 | Saloon | 1977 | 1981 | Super (Oct.98) | 54579 | |
Triumph | Dolomite | 1500 HL | Saloon | 1977 | 1981 | Super (Oct.98) | 54579 | |
Triumph | Dolomite | 1850 | Saloon | 1972 | 1977 | Super (Oct.98) | 54579 | |
Triumph | Dolomite | 1850 HL | Saloon | 1977 | 1981 | Super (Oct.98) | 54579 | |
Triumph | Dolomite | 2.0 Sprint 16_V | Saloon | 1973 | 1981 | Super (Oct.98) | 54579 |