Over Lotus Europa
De Lotus Europa, geïntroduceerd in 1966, is een baanbrekende sportwagen van het Britse automerk Lotus, bekend om zijn lage gewicht en uitzonderlijke rijeigenschappen. Ontworpen door Colin Chapman, volgde de Europa het Lotus-principe van "performance through light weight" en maakte gebruik van een innovatieve glasvezel carrosserie en een stalen ruggegraatchassis, wat resulteerde in een gewicht van slechts 610 kg.
De Europa werd oorspronkelijk aangedreven door een 1,5-liter viercilindermotor van Renault, die ongeveer 82 pk leverde. Dit zorgde voor een uitstekende balans en handling, mede dankzij de middenmotorconfiguratie, wat destijds zeldzaam was voor productieauto's. Deze opstelling bood een optimale gewichtsverdeling en verbeterde de stabiliteit en wegligging aanzienlijk.
In 1971 werd de Europa Twin Cam geïntroduceerd, uitgerust met een Lotus-Ford 1,6-liter motor die 105 pk leverde. Dit model had verbeterde prestaties met een topsnelheid van ongeveer 193 km/u en een versnellingsbak met vijf versnellingen, wat een belangrijke upgrade was ten opzichte van eerdere versies.
De Lotus Europa bleef in productie tot 1975 en werd geprezen om zijn vooruitstrevende techniek en rijplezier. Zijn lage zwaartepunt, lichtgewicht constructie, en ongeëvenaarde handling maken het een tijdloze klassieker en een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Lotus.
Advies
Helaas komt het nog vaak voor dat mensen de verkeerde accu kiezen, waardoor we altijd adviseren een expert er naar te laten kijken. Op die manier kunt u beschadiging van uw Lotus voorkomen. Bij twijfel vragen we u ons de volgende informatie op te sturen:
- Een foto van de bovenkant met de zichtbare + en -
- Eventuele nummers op de accu
- De afmeting van uw accu (lxbxh)
- Uw kenteken.
Op die manier kunnen wij u geheel gratis een advies geven over uw Lotus accu. De informatie kunt u eenvoudig versturen via WhatsApp (073-6445734) of via de mail ([email protected]). Ook is het mogelijk om met uw accu langs te komen in onze winkel.
Belangrijk!
Zorg ervoor dat dezelfde technologie wordt gebruikt wanneer je de accu vervangt, dus AGM moet worden vervangen door AGM en EFB door EFB. Het niet naleven van deze richtlijnen kan resulteren in schade aan de accu en aan het voertuig zelf.
Waarschuwing: De onderstaande gegevens kunnen afwijken. Voor het juiste resultaat is het belangrijk om ook het model en het bouwjaar van uw voertuig te controleren.
Merk | Model | Motor | Type | Bouwjaar vanaf | Bouwjaar tot | Brandstof | PK | PREMIUM |
Lotus | Europa | 2.0 S 16_V Turbo | Coupé | 2006 | 2010 | Loodvrij (Oct.95/98) | 147 | 55559L |
Lotus | Europa | 2.0 SE 16_V Turbo | Coupé | 2008 | 2010 | Loodvrij (Oct.95/98) | 165 | 55559L |