Over Audi Quattro
Audi Quattro, geïntroduceerd in 1980, is een baanbrekend vierwielaandrijvingssysteem dat Audi's reputatie op het gebied van technologie en prestaties heeft gevestigd. Het systeem maakte zijn debuut op de Audi Ur-Quattro, een iconische sportcoupé die de standaard zette voor vierwielaandrijving in de sportieve en rallywereld.
De kern van het Quattro-systeem is een permanente vierwielaandrijving die de krachten gelijkmatig over de voor- en achterassen verdeelt, wat zorgt voor verbeterde grip en stabiliteit op verschillende rijomstandigheden, zoals natte of gladde wegen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een mechanisch centraal differentieel, dat de kracht naar de assen verdeelt afhankelijk van de grip en de rijomstandigheden.
Quattro speelde een cruciale rol in Audi’s succes in de rallywereld, met de Quattro-modellen die meerdere wereldkampioenschappen wonnen in de jaren '80. Het systeem heeft zich sindsdien ontwikkeld met de introductie van verschillende versies, zoals het dynamische Quattro met een actief differentieel en het ultra-Quattro-systeem dat geoptimaliseerd is voor efficiëntie en dynamische rijprestaties.
Quattro-technologie blijft een kenmerk van veel Audi-modellen, van sportieve coupés tot luxe SUV's, en is een essentieel onderdeel van Audi’s identiteit, dat uitmunt in zowel prestaties als veiligheid.
Advies
Helaas komt het nog vaak voor dat mensen de verkeerde accu kiezen, waardoor we altijd adviseren een expert er naar te laten kijken. Op die manier kunt u beschadiging van uw Audi voorkomen. Bij twijfel vragen we u ons de volgende informatie op te sturen:
- Een foto van de bovenkant met de zichtbare + en -
- Eventuele nummers op de accu
- De afmeting van uw accu (lxbxh)
- Uw kenteken.
Op die manier kunnen wij u geheel gratis een advies geven over uw Audi accu. De informatie kunt u eenvoudig versturen via WhatsApp (073-6445734) of via de mail ([email protected]). Ook is het mogelijk om met uw accu langs te komen in onze winkel.
Belangrijk!
Zorg ervoor dat dezelfde technologie wordt gebruikt wanneer je de accu vervangt, dus AGM moet worden vervangen door AGM en EFB door EFB. Het niet naleven van deze richtlijnen kan resulteren in schade aan de accu en aan het voertuig zelf.
Waarschuwing: De onderstaande gegevens kunnen afwijken. Voor het juiste resultaat is het belangrijk om ook het model en het bouwjaar van uw voertuig te controleren.
Merk | Model | Motor | Type | Bouwjaar vanaf | Bouwjaar tot | Brandstof | PK | PREMIUM |
Audi | Quattro (85) | 2.1 Sport Turbo 20_V | Coupé | 1984 | 1987 | Super (Oct.98) | 57412L | |
Audi | Quattro (85) | 2.1 Turbo | Coupé | 1980 | 1987 | Loodvrij (Oct.95/98) | 57412L | |
Audi | Quattro (85) | 2.1 Turbo | Coupé | 1982 | 1989 | Loodvrij (Oct.95/98) | 119 | 57412L |
Audi | Quattro (85) | 2.2 Turbo | Coupé | 1987 | 1989 | Loodvrij (Oct.95/98) | 57412L | |
Audi | Quattro (85) | 2.2 Turbo 20_V | Coupé | 1989 | 1991 | Loodvrij (Oct.95/98) | 162 | 57412L |